Terapia dla dzieci i młodzieży
Towarzyszymy dzieciom i młodzieży w drodzedo równowagi, z empatią i zrozumieniem.
Zapoznaj się z dostępnymi formami terapii – indywidualnej i grupowej – dopasowanymi do wieku i potrzeb dziecka.


Na podstawie rodzaju terapii możesz wybrać specjalistę, który najlepiej odpowiada Waszym oczekiwaniom.
Ikona trzech puzzli, ilustrująca składanie elementów w całość, symbolizująca rozwiązywanie problemów lub terapię dla dzieci w Centrum Terapii i Rozwoju.
Psychoterapia Indywidualna
Główne założenie:
Psychoterapia indywidualna to przestrzeń, w której można spokojnie przyjrzeć się swoim emocjom, doświadczeniom i trudnościom. To regularne spotkania z terapeutą, podczas których w atmosferze zaufania i akceptacji można lepiej zrozumieć siebie i swoje reakcje.
Cele terapii:
  • Poprawa samopoczucia
  • Lepsze radzenie sobie z emocjami
  • Budowanie zdrowszych relacji
  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości
  • Praca terapeutyczna pozwala wprowadzać trwałe zmiany w życiu i odzyskać równowagę.
Czas trwania:
Spotkania odbywają się zazwyczaj raz w tygodniu i trwają 50 minut. Długość terapii zależy od indywidualnych potrzeb – może trwać kilka miesięcy lub dłużej. Niekiedy proponowane są oddziaływania krótkoterminowe, jednak jest to zależne od powodu zgłoszenia. Do każdego przypadku podchodzimy indywidalnie.
Cena od 260 zł – jedno spotknie
Terapia poznawczo-behawioralna (CBT)
Główne założenie:
Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) opiera się na założeniu, że nasze myśli, emocje i zachowania wzajemnie na siebie wpływają. Często to nie sama sytuacja wywołuje trudność, ale sposób, w jaki ją interpretujemy. W terapii uczymy się rozpoznawać schematy myślenia i zachowania, które mogą nas blokować lub nasilać cierpienie.
Cele terapii:
CBT jest podejściem praktycznym i nastawionym na zmianę.
  • Pomaga lepiej zrozumieć siebie
  • Poradzić sobie z lękiem
  • Poradzić sobie ze stresem
  • Poradzić sobie z depresją
  • Poradzić sobie z trudnościami w relacjach
Pracujemy na tu i teraz, ale z uwzględnieniem wpływu przeszłych doświadczeń.
Czas trwania:
Spotkania odbywają się zazwyczaj raz w tygodniu i trwają 50 minut. Terapia może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy – w zależności od potrzeb i celów. CBT daje konkretne narzędzia do pracy nad sobą i realną zmianę w codziennym funkcjonowaniu.
Cena od 260 zł – jedno spotknie
Psychotraumatologia
Główne założenie:
Podejście psychotraumatologiczne koncentruje się na pracy z doświadczeniami, które mogły przekroczyć naszą zdolność do poradzenia sobie – czyli z traumą. Trauma to nie tylko poważne wydarzenia, jak wypadek, przemoc czy katastrofa ("duże T"). To także pozornie "zwyczajne", ale długotrwale obciążające sytuacje, jak brak wsparcia, odrzucenie, chroniczny stres, dorastanie w napięciu ("małe t"). One również mogą zostawić ślad w ciele, emocjach i sposobie przeżywania świata.
Cele terapii:
W terapii tworzymy bezpieczne miejsce, gdzie można przyjrzeć się tym doświadczeniom, ich skutkom i stopniowo odzyskiwać poczucie wpływu.
  • Pracujemy z układem nerwowym
  • Uczymy się regulacji emocji
  • Uczymy się rozpoznawania granic
  • Odbudowujemy zaufania – do siebie i innych.
Czas trwania:
Terapia odbywa się spokojnie, w tempie dostosowanym do Ciebie. Spotkania trwają 50 minut, zwykle raz w tygodniu. Czas trwania zależy od indywidualnych potrzeb i celu pracy. To delikatna, ale głęboka droga do odbudowania poczucia bezpieczeństwa, kontaktu z ciałem i wewnętrznej równowagi.
Cena od 260 zł – jedno spotknie
Terapia EMDR
Główne założenie:
EMDR – kiedy ciało pamięta więcej niż Ty. Nie wszystko da się przepracować samą rozmową. Niektóre rzeczy wciąż wracają – w napięciu, w snach, w trudnych emocjach. Jakby gdzieś w środku coś zostało niedokończone.

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) to forma terapii, która pomaga przetwarzać trudne doświadczenia zapisane w układzie nerwowym. Została opracowana przez dr. Francine Shapiro i od lat jest uznawana na świecie za skuteczną metodę leczenia traumy i zaburzeń lękowych. Jej skuteczność potwierdzają liczne badania kliniczne oraz rekomendacje m.in. Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) i Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (APA).
Jak działa EMDR?
EMDR nie wymaga opowiadania wszystkiego ze szczegółami. Zamiast tego, dzięki tzw. obustronnej stymulacji (np. ruchowi oczu, stukaniu lub dźwiękom), aktywujemy naturalny proces przetwarzania informacji w mózgu. To, co kiedyś było zbyt trudne, by przejść przez cały system nerwowy – dziś może zostać bezpiecznie „dokończone” i zintegrowane.
Cele terapii:
  • Przetworzenie i zintegrowanie traumatycznych wspomnień
  • Zmniejszenie napięcia i objawów lękowych
  • Powrót do równowagi emocjonalnej
Efekty terapii:
Ta metoda pomaga osobom, które doświadczyły traumy (zarówno tej „dużej” – jak przemoc, wypadki, nagłe straty – jak i „małej” – np. emocjonalne zaniedbanie, wstyd, krytyka, odrzucenie). Jest również skuteczna w leczeniu lęków, PTSD, depresji, problemów ze snem i niskiego poczucia własnej wartości.
Czas trwania:
Spotkania trwają 50 minut. Pracujemy krok po kroku – z uważnością, w Twoim tempie. Terapia może być krótko- lub długoterminowa, zależnie od potrzeb.
Cena od 260 zł – jedno spotknie
Terapia pedagogiczna
Główne założenie:
Terapia pedagogiczna to specjalistyczna forma pomocy edukacyjnej i rozwojowej, której celem jest wspieranie dzieci i młodzieży z trudnościami w nauce oraz zaburzeniami funkcji poznawczych, emocjonalnych i motorycznych.
Dla kogo?
Dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, które:
  • Mają trudności z nauką czytania, pisania i ortografią (dysleksja, dysgrafia, dysortografia)
  • Mają trudności z koncentracją, pamięcią, analizą i syntezą
  • Pracują wolno, popełniają dużo błędów, unikają zadań szkolnych
  • Potrzebują wyrównania braków edukacyjnych lub wsparcia rozwoju funkcji poznawczych
  • Wykazują opóźnienia w rozwoju grafomotorycznym i manualnym (np. niechęć do pisania, słaby chwyt)
Cele terapii:
  • Korygowanie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych (np. wzrokowych, słuchowych)
  • Kompensowanie trudności edukacyjnych
  • Wyrównywanie braków szkolnych
  • Wspieranie rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego
  • Kształtowanie pozytywnej samooceny i motywacji do nauki
Zakres terapii:
  • Trening czytania i pisania (rozpoznawanie liter, sylab, czytanie ze zrozumieniem)
  • Ćwiczenia grafomotoryczne i terapia ręki (koordynacja wzrokowo-ruchowa, usprawnienie motoryki małej)
  • Ćwiczenia ortograficzne i rozwijające słuch fonemowy
  • Trening koncentracji i pamięci
  • Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej
  • Zabawy i gry edukacyjne aktywizujące dziecko do nauki
  • Elementy pedagogiki Montessori – nauka przez działanie i doświadczenie
Efekty terapii:
  • Poprawa umiejętności szkolnych (czytanie, pisanie, ortografia)
  • Lepsza koncentracja i pamięć
  • Wzrost pewności siebie i motywacji do nauki
  • Rozwój logicznego myślenia i koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • Skuteczniejsze radzenie sobie w szkole
Cena od 260 zł – jedno spotknie
Zajęcia Korekcyjno-Kompensacyjne
Główne założenie:
Wsparcie dla dzieci z trudnościami w nauce: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, zaburzenia koncentracji i pamięci
Dla kogo?
Indywidualne zajęcia terapeutyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, które:
  • Mają trudności w nauce czytania i pisania (dysleksja, dysgrafia, dysortografia)
  • Wymagają poprawy koncentracji, uwagi i pamięci
  • Potrzebują wsparcia w kompensowaniu braków edukacyjnych
Zakres:
1. Rozwój umiejętności czytania
  • Ćwiczenia rozpoznawania liter, sylab i całych słów
  • Poprawa płynności i tempa czytania
  • Rozumienie tekstów (czytanie ze zrozumieniem)
  • Ćwiczenia analizy i syntezy fonemowej (wyodrębnianie głosek, łączenie w słowa)
2. Doskonalenie umiejętności pisania
  • Ćwiczenia grafomotoryki (prawidłowy chwyt pisarski, kształtowanie liter)
  • Koordynacja wzrokowo-ruchowa (kaligrafia, odwzorowywanie kształtów)
  • Rozpoznawanie i różnicowanie liter podobnych graficznie (np. b-d, p-g)
  • Poprawa techniki pisania (ćwiczenia ortograficzne, przepisywanie, pisanie z pamięci)
3. Wsparcie funkcji poznawczych
  • Trening koncentracji i uwagi (zadania na selekcjonowanie informacji)
  • Ćwiczenia pamięci krótko- i długotrwałej (zapamiętywanie sekwencji, powtarzanie wzorów)
  • Ćwiczenia logicznego myślenia i kojarzenia
4. Terapia ręki (dla dzieci z trudnościami grafomotorycznymi)
  • Ćwiczenia motoryki małej (sprawność dłoni i palców)
  • Poprawa precyzji ruchów (kolorowanie, wycinanie, rysowanie po śladzie)
  • Zabawy sensoryczne stymulujące czucie głębokie
Metody pracy:
  • Metoda sylabowa – nauka czytania przez sylaby
  • Metoda 18 struktur wyrazowych stopniowe wprowadzanie trudniejszych słów
  • Metoda dobrego startu – integracja ruchu, słuchu i wzroku
  • Gry i zabawy edukacyjne – angażujące uwagę i motywujące do pracy
  • Techniki relaksacyjne – zmniejszające napięcie związane z nauką
  • Elementy pedagogiki Montessori
Dla kogo są zajęcia?
  • Dzieci przedszkolne (ryzyko dysleksji, opóźniony rozwój mowy, trudności w zapamiętywaniu liter)
  • Uczniowie klas I–III (trudności w czytaniu i pisaniu, wolne tempo pracy)
  • Uczniowie klas IV–VIII (problemy z ortografią, rozumieniem tekstów, koncentracją)
Cena od 190 zł - raz w tygodniu
Trening uwagi, koncentracji i pamięci
Główne założenie:
Koncentracja to zdolność do skupiania uwagi na jednym zadaniu przy jednoczesnym ignorowaniu czynników rozpraszających. Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom i treningom mózgu można znacząco poprawić tę umiejętność zarówno u dzieci, jak i młodzieży. W efekcie przekłada się to na skuteczniejszą naukę, lepszą organizację pracy, większą odporność na stres oraz podniesienie samooceny i pewności siebie w różnych aspektach życia.

Warsztaty mają na celu rozwijanie zdolności poznawczych dzieci i młodzieży poprzez ćwiczenia poprawiające koncentrację, pamięć oraz umiejętność skupiania uwagi. Zajęcia prowadzone są w formie gier, zabaw i ćwiczeń interaktywnych dostosowanych do wieku uczestników.
Dla kogo?
Zajęcia treningu uwagi, koncentracji i pamięci adresowane są dla dzieci, które:
  • Działają szybko, lecz często powierzchownie.
  • Unikają zadań wymagających dłuższego skupienia.
  • Mają trudność z doprowadzeniem rozpoczętych prac do końca.
  • Brakuje im umiejętności organizacji zarówno nauki, jak i codziennych obowiązków.
  • Łatwo tracą uwagę i rozpraszają się podczas pracy.
  • Często nie zwracają uwagi na treść poleceń.
  • Zapominają o swoich codziennych obowiązkach i zadaniach.
  • Pracują w wolnym tempie, co utrudnia im realizację zadań na czas.
  • Szybko się męczą i tracą motywację przy napotkaniu trudności.
  • Potrzebują wsparcia w samodzielnym odrabianiu prac domowych.
Grupy wiekowe:
  • 6-8 lat
  • 9-12 lat
  • 13-16 lat
Metody i narzędzia:
  • Gry i zabawy wymagające skupienia i koncentracji.
  • Ćwiczenia pamięciowe (mnemotechniki, skojarzenia)
  • Trening uważności (mindfulness- elementy)
  • Ćwiczenia multisensoryczne
  • Ćwiczenia oddechowe wspomagające koncentrację
  • Krótkie zadania logiczne
Cele zajęć:
  • Wydłużenie czasu skupienia i poprawa spostrzegawczości poprzez indywidualnie dobrane zadania
  • Zwiększenie świadomości i uważności w środowisku domowym i szkolnym
  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości
  • Stymulowanie motywacji do nauki i podejmowania nowych wyzwań
  • Usprawnienie procesów zapamiętywania, w tym nauki słów, dat i innych istotnych informacji
  • Rozwijanie skuteczności działania i podejmowania samodzielnych decyzji
  • Pobudzanie kreatywności i inicjatywy
  • Kształtowanie samodzielności w realizacji obowiązków szkolnych
Korzyści:
  • Poprawa koncentracji
  • Wzmocnienie pamięci
  • Rozwój umiejętności planowania i organizacji
  • Zwiększenie efektywności nauki
Cena od 110 zł za zajęcia grupowe.
Możliwość zajęć indywidualnych od 180 zł - raz w tygodniu
Trening umiejętności społecznych
Główne założenie:
Trening umiejętności społecznych (TUS) to forma zajęć terapeutyczno-edukacyjnych, której celem jest rozwijanie kompetencji społecznych, komunikacyjnych i emocjonalnych. TUS uczy, jak skutecznie funkcjonować w relacjach z innymi – w domu, w szkole, w pracy czy w grupie rówieśniczej.
Główne cele TUS:
  • Rozwijanie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
  • Nauka rozpoznawania i wyrażania emocji
  • Ćwiczenie rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych
  • Budowanie pewności siebie i samoświadomości
  • Nauka współpracy, asertywności i empatii
  • Wzmacnianie samokontroli i regulacji emocjonalnej
Dla kogo?
TUS jest skierowany do dzieci i młodzieży z:
  • autyzmem / zespołem Aspergera (ASD)
  • ADHD, ADD
  • trudnościami w nawiązywaniu relacji
  • zaburzeniami zachowania lub emocji
  • obniżoną samooceną
Co się ćwiczy na zajęciach?
Umiejętności interpersonalne:
  • Witanie się, prowadzenie rozmowy
  • Słuchanie ze zrozumieniem
  • Nawiązywanie i podtrzymywanie relacji
  • Odmowa, stawianie granic, reagowanie na krytykę
Regulacja emocji:
  • Rozpoznawanie i nazywanie emocji (swoich i cudzych)
  • Radzenie sobie z trudnymi emocjami (złość, wstyd, frustracja)
  • Techniki samouspokajania
Rozwiązywanie konfliktów i problemów:
  • Myślenie przyczynowo-skutkowe
  • Wybór odpowiednich strategii zachowań
  • Rozpoznawanie konsekwencji działań
Funkcje wykonawcze:
  • Planowanie, organizacja
  • Przewidywanie skutków działań
  • Zdolność do refleksji i kontroli impulsów
Metody i narzędzia:
  • Gry i zabawy wymagające skupienia i koncentracji.
  • Ćwiczenia pamięciowe (mnemotechniki, skojarzenia)
  • Trening uważności (mindfulness- elementy)
  • Ćwiczenia multisensoryczne
  • Ćwiczenia oddechowe wspomagające koncentrację
  • Krótkie zadania logiczne
Jak wyglądają zajęcia?
  • Odbywają się w małych grupach (zwykle 4–8 osób), dopasowanych wiekiem i poziomem rozwoju
  • Trwają 60 minut, 1 raz w tygodniu (cykl: 10–30 spotkań)
  • Prowadzone są przez psychologa, pedagoga lub terapeutę TUS
  • Mają formę gier, odgrywania scenek, zabaw, rozmów, pracy z kartami emocji
Korzyści:
  • Lepsze funkcjonowanie w grupie
  • Zmniejszenie konfliktowości i impulsywności
  • Większa empatia i zdolność współpracy
  • Wzrost samooceny i pewności siebie
  • Poprawa relacji z rówieśnikami i dorosłymi
Cena 120 zł za jedne zajęcia grupowe – raz w tygodniu
Cena za 10 zajęć – 1000 zł (zniżka 20%)
Sensoplastyka
Główne założenie:
Sensoplastyka to  zajęcia, które pobudzają wszystkie zmysły dziecka, tworząc przestrzeń do nauki przez doświadczanie. Maluchy dotykają, mieszają, ugniatają i eksperymentują, rozwijając przy tym nie tylko zdolności manualne, ale także świadomość własnego ciała i otaczającego świata. To więcej niż zabawa – to holistyczny rozwój w atmosferze radości i swobody.
Główne cele:
  • Stymulacja zmysłów- zajęcia wspierają w odkrywaniu otaczającego je świata przez bezpośredni kontakt z różnymi fakturami, kolorami, smakami, zamachami.
  • Rozwój motoryki- eksplorowanie różnorodnych materiałów o rozmaitych konsystencjach – takich jak ciastolina, piasek, żele czy naturalne barwniki – to świetny sposób na stymulowanie rozwoju sensorycznego u dzieci. Poprzez taką zabawę maluchy doskonalą zarówno motorykę małą (precyzyjne ruchy dłoni i palców), jak i dużą (angażującą całe ciało). W ten sposób rozwijają zręczność, koordynację ruchową, utrzymanie równowagi oraz siłę mięśniową.
  • Rozwój emocjonalny i społeczny- zajęcia wspierają dzieci w wyrażaniu własnych emocji, rozładowują napięcie i stres poprzez zabawę. Uczą pracy w grupie, rozwijając umiejętności współpracy, dzielenia się i wzajemnego szacunku.
  • Kreatywność i wyobraźnia
Metody i narzędzia:
  • Tworzenie różnych mas plastycznych (np. masa solna, piankolina)
  • Malowanie palcami i pędzlami
  • Rysowanie kredkami, pastelami, flamastrami
  • Zabawy sensoryczne z wykorzystaniem bezpiecznych materiałów
  • Zabawy ruchowe rozwijające koordynację i percepcję sensoryczną
Korzyści:
  • Wzmacnianie motoryki małej
  • Pobudzanie kreatywności i wyobraźni
  • Stymulacja zmysłów w bezpiecznych warunkach
  • Rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • Nauka cierpliwości i precyzji
Sensoplastyka od 120 za jedne zajęcia grupowe.
Możliwość zajęć indywidualnych od 160 zł - raz w tygodniu
Bajkoterapia
Główne założenie:
Zajęcia bajkoterapeutyczne polegają na czytaniu oraz omawianiu specjalnie dobranych bajek o charakterze relaksacyjnym, psychoedukacyjnym, psychoterapeutycznym i motywującym. Poprzez wspólne przeżywanie opowieści dzieci uczą się radzenia sobie z emocjami, rozwijają empatię oraz kreatywność.
Grupy wiekowe::
  • 5-9 lat.
Rodzaje bajek i ich wpływ:
  • Bajki relaksacyjne – pomagają w wyciszeniu, redukcji stresu i napięcia. Są idealne dla dzieci mających trudności z zasypianiem lub doświadczających nadmiernej pobudliwości.
  • Bajki psychoedukacyjne – uczą, jak radzić sobie z codziennymi sytuacjami, takimi jak adaptacja w przedszkolu, relacje z rówieśnikami czy przestrzeganie zasad.
  • Bajki psychoterapeutyczne – pomagają dzieciom przepracować trudne emocje i doświadczenia, takie jak lęki, strata, rozwód rodziców, choroba bliskiej osoby.
  • Bajki motywujące – wzmacniają pewność siebie, uczą wytrwałości w dążeniu do celu, pokazują, jak radzić sobie z porażkami.
Metody i narzędzia:
  • Czytanie i omawianie bajek
  • Odgrywanie scenek na podstawie treści bajek
  • Prace plastyczne inspirowane bajką
  • Relaksacja i wizualizacja na podstawie treści bajki
  • Rozmowy o emocjach i uczuciach bohaterów
Korzyści:
  • Uspokojenie i relaksacja
  • Rozwój wyobraźni i kreatywności
  • Nauka wyrażania emocji
  • Budowanie pewności siebie
  • Rozwój empatii i umiejętności społecznych
  • Wsparcie w przepracowywaniu trudnych sytuacji życiowych
  • Pomoc w znalezieniu rozwiązań trudnych sytuacji
Cena 100 zł za jedne zajęcia grupowe – raz w tygodniu
Terapia indywidualna
Terapia grupowa